ELŐSZÓ
Honorville, 1957, április.
1.
E feljegyzéseimet én, Jack Millard, mint szemtanú azzal a bevallott céllal bocsájtom az Egyesült Államok közönsége elé, hogy nem fognak okulásul szolgálni .
Az ember az egyetlen állat, amely nem okul.
Ugyanazon a helyen, ugyanolyan körülmények közt, ugyanabba a csapdába százszor egymásután beleesik; sőt beleesik abba a csapdába is, amelyet ő állított saját magának.
Távol áll tőlem, hogy amikor a honorvillei terraszról az alkonyati sugárzás pompáját bámulom: az emberiségért aggódjam!
Pusztán kötelességet teljesítek, amikor személyes tapasztalataim alapján leírom az európai Második Nagy Háború történetét, a nyugat-európai civilizáció pusztulását; ezt a példátlanul egyszerű és példátlanul bonyolult történetet.
2.
Nem tartok igényt arra, hogy amit írtam, azt történelemnek tekintsék.
Európa aranykorában hemzsegtek a történelemírók a kávéházak mélyén.
A kevésszámú európai között, aki nem pusztult el: bizonnyal akad olyan, aki hivatottabb nálam megírni a Nagy Háború történetét.
Csupán személyes impreszióimat mondhatom el, mert sohase tudtam tárgyilagosan szemlélni a dolgokat és mert a véletlenek folytán magam is részt vettem abban az eleve reménytelenségre kárhoztatott akcióban, amely a háború fellángolását igyekezett megakadályozni.
Ennek ellenére röviden vázolnom kell a háború előzményeit.
Irnom kell viszont Katalinról is, akinek élete épolyan szoros kapcsolatban volt az enyémmel, mint az én életem Európa végnapjaival.
Foglalkoznom kell a Népszövetség működésével , szervezetével és eredményeivel; az utolsó évek irodalmával, társadalmi s erkölcsi eltolódásaival, - mindezekkel azonban csupán azért, hogy emlékezetemet felfrissítsem.
Állításaim megbízhatóságáról mindenki gondolkozzék úgy, amint jól esik neki.
Az a meggyőződésem, amely szerint a XX. század ötvenes éveinek zűrzavaros ideológiáját, az előbb szétkorhadt s aztán porrá égett Európát semmi sem élte túl, csak a katolicizmus, - az amerikai olvasó előtt talán kissé bizarrnak fog tűnni.
Élményeim alapján azonban nem tudok szabadulni ettől a hitemtől.
A legtökéletesebb gyógytudomány sohase fog annyi embert meggyógyíthatni amennyit a legtökéletesebb háború elpusztít.
A Tudomány vagy nem elég, vagy túl sok.
A Tudás elérhető annak, aki nem keresi, de elérhetetlen a tudásra szomjas ember számára.
A Kereszt talán kevesebb, de mindenki elérhette , amikor szüksége volt rá.
Vannak helyzetek, amelyekben az ember méltányolja ezt.
3.
E tétel talán nem olyan kétségtelen az olvasó előtt, mint én előttem.
De én rengeteg embert láttam, aki a Tudásban hitt s nem tudott vígaszt meríteni abból a veszély óráiban.
Millió embert láttam, aki félt a haláltól, de egyet se láttam , aki a felebarátja halálától félt volna.
A gyilkosok nem gyilkolási vágytól űzve öltek, hanem csupán abban a feltevésben, hogy őket nem ölheti meg senki.
Mihelyt a legcsekélyebb veszély fenyegette őket, - azonnal a béke mellé álltak.
A romlásnak tehát csupán erkölcsi okai vannak; a hiányzó erkölcsi alapot megközelítően csak az Istenben való hit nyujtotta a történelem során.
De ezen mosolyogtak a bölcsek; ők a spengleri törvényszerűségben hittek, még akkor is, ha kijelentették, hogy nem hisznek benne.
E u r ó p a m e g é r e t t a p u s z t u l á s r a! - mondták és azt hiszem, nem azért mondták, mert valóban megérett, hanem azért érett meg, mert mondták.
4.
Szükségem volt bizonyos időre, amíg rendezni tudtam feljegyzéseimet s nyugodtabban gondolhattam vissza a borzalmak apokaliptikus sorozatára.
Isten adjon erőt nekem , hogy minél több embert tudjak meggondolásra késztetni.
Minden érdeknél nagyobb érdek, minden célnál fontosabb cél, minden reménynél biztatóbb remény, minden parancsnál hatalmasabb parancs a lélek tisztasága s a felebarátaink iránti szeretet.